Pamplona - San Fermin, Running with the bulls!

Running with the Bulls i Pamplona innebär i princip detta - Sangria, vita & röda kläder, sangria, springa med tjurar 850 m inne i stan, tjurfäktning, sangria, sangria och sangria!
Jag & Marcus skulle springa, men inte vaknade han och då ville inte jag springa själv. Svensk, 19-årig tjej. Näe, skulle inte tro det.. Vilket jag ångrar, skulle raggat upp någon där bara för att få springa! Men samtidigt så ångrar jag mig inte alltför mycket, kunde ju har varit jag som blev stångad av tjuren..
För oss innebar det att ta gratis bus med Busabout (som samarbetade med vårat hostel då) kl. 4 härifrån. När vi kom fram såg vi ut såhär:
Solen hade inte gått upp, folk låg däckade och det luktade Sangria & spyor. Detta var dagen efter invigningen och idag skulle den första "bullrunning" köras igång för i år!
Vi kikade runt på gatorna och gick vägen som resten skulle springa, sedan köpte vi biljetter för att sätta oss inne i arenan för att kolla på själva springningen på storbilds-tv och sedan se allt i arenan. Tre taggade tjejer kl 8! Ser ni hur gigantiskt det är?
De som sprang är de människorna som är inne i arenan, och en av de mindre tjurarna.
Vid tiotiden på morgonen åkte vi tillbaks till San Seb för en powernap och återfå krafter för kvällen. 16 åkte vi tillbaks igen och började dricka ordentligt med sangria! Vi "ville" även se tjurfäktningen så vi försökte få tag i biljetter men allt var slutsålt och de som sålde utanför var alldeles för dyra! Då, mitt i allt, kommer en spansk man och frågar om jag vill ha en av hans biljetter för hans bror var för full. Så jag gick med honom och hans vänner. Drack, och fick se tjurfäktning med lokala (de var från Pamplona) och de förklarade allt för mig, hur det gick till osv. Sådan himlans tur!!! Visst, att se tjurarna dödas (de hugger in ca 6 spjut i varje tjur när de börjar tröttas ut och tillsist drar matadoren sitt svärd) var inte alltför roligt. Man såg blodet och hur tjuren kämpade för sitt liv. Jag förstår om inte alla vill se det. Men jag var där, i Pamplona under San Fermin och kände att jag ville vara med om hela upplevelsen. Dessutom är matadorerna så otroligt coola och rör sig grymt! Det var en upplevelse i sig! Har inga bilder från det dock.
Vid tolvtiden körde dem igång med fyverkerier och det var det. Vi tog bussen tillbaks vid 12 och var helt slutkörda. En jäkla bra dag iaf! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0